tiistai 12. lokakuuta 2010

Kuivi-Ruktajärvi

Matka jatkui koleassa, mutta aurinkoisessä säässä avotunturissä. Koko matka kulki käytönnössä avotunturissa. Reittiselostuksen mukaan maasto olisi helppokulkuista. Vointini aamulla oli aika kauhea, johtuen edellisen päivän kastumisestä ja flunssasta. Otin aamulla kunnon tropit, jotta matka taittuisi.

Matkalla tunturissa näimme vihdoin ja viimein niitä porojakin. Tähän asti oli näkynyt vain papanoita... ja olihan sitä välillä myös kivikkoista rakkaakin edessä.

Ensimmäisen levähdystauon pidimme Akukammilla noin 10 km päässä kuivista. Matkalla saimme myös muutaman vastaantulijan. Kammi oli täysin uusittu ja oli todella siisti. Kammi soveltuu myös yöpymiseen. Vanha kammi oli jätetty uuden taakse ja näytti kyllä aika kämäiseltä uuteen verrattuna. Tee ja voileivät maistuivat todella hyvältä ja minä otin vähän lisää troppia.

Ennen Njavgoaivin autiotupaa ylitettiin taas joki. Samalla otimme joesta juomavettä, sillä se alkoi olemaan lopussa ja tarvitsimme sitä ruoan laittoon. Maasto muuttui taas tunturikoivikoksi ennen autiotupaa.

Autiotuvalla laitoimme sitten iltaruoan. Tarkoitus oli syödä lihapullia ja spagettia, mutta lihapullat oliskin pitänyt paistaa erikseen, joten söimme kermapastaa tonnikalalla höystettynä ja hyvää oli. Pidimme tuvalla ihan kunnon tauon.

Alkuperäinen suunnitelmamme oli vaeltaa Njavgoaivin autiotuvalle ja yöpyä siellä, jolloin päivälle tulisi mittaa 17,5 km viimeiselle päivälle jäisi 18 km. Halusimme kuitenkin ehtiä perjantaina aamubussiin eli 10.50 lähtevään linja-autoon, joten päätimme vaeltaa Ruktajärvelle asti yht. 23,5 km ja jättää viimeiselle aamulle 12 km.

Lapissa on mukava vaeltaa kesällä, kun aurinko ei laske. Myöhään illallakin näkee vielä kulkea...

Matka jatkui tunturissa tuntureiden reunaa pitkin, kunnes alkoi laskeutuminen ruktajärvelle. Minua odotti jälleennäkeminen makuupussini kanssa ja makuupussin kiilto silmissä askel oli aika reippaanpuoleinen... tytöt valitti, että pistin juoksuksi...

Jotta pääsisimme ajoissa matkaan, päätimme taas yöpyä tuvassa. Siellä oli meidän lisäksi pari naishenkilöä yöpymässä ja tupa oli lämmitetty todella, todella kuumaksi. Olimme perillä klo 21, joten söimme pikaisesti iltaupalan ja laitoimme kamat aamua varten mahdollisimman valmiiksi.